התחומים הנבדקים

MyBio מגדירה 40 תחומים, ביניהם:

השפעת הגנים על בריאותך

רמות לא מבוקרות של כולסטרול מסוג LDL, טריגליצרידים וסוכר בדם עלולות לגרום למחלות וסיבוכי לב שונים, לחץ דם גבוה, השמנת יתר וסכרת. הרמות של מרכיבים אלו, כמו גם של HDL, הכולסטרול הטוב, נקבעות במידה רבה על ידי הגנים האחראים על המטבוליזם שלהם בגופנו. כולסטרול, למשל, הוא מרכיב שבאופן נורמלי מיוצר בגופנו, ובנוסף לכך הוא נמצא במרכיבי מזון שונים. לתזונה מותאמת אישית משקל מכריע במקרה של נטיות תורשתיות שאינן מיטביות, משום שביכולתה למנוע את הנזק הנגרם ממרכיבים אלו.
 screenshot

השפעת הגנים על בריאותך

בריאות הלב וכלי הדם

על ידי תזונה מתאימה ניתן למנוע בעיות בריאותיות רבות. הטריגליצרידים הם צורת השומן השכיחה ביותר בגופנו. רמת גבוהה של טריגליצרידים בדם מעידה על סיכון לפתח מחלות לב וכלי דם, ולכן חשוב לשמור שהערך שלהם יהיה נמוך. חומצות שומן של אומגה 3 יכולות לעזור בכך, לכן אבחון MyBio יתן לך מבט על המטבוליזם של אומגה 3, אומגה 3 וטריגליצרידים, רגישות לאינסולין, אדיפונקטין, נזק חימצוני וסוכר בדם. היכרות עם הנטייה הגנטית שלך בכל אחד מהפרמטרים הללו יכולים לשפר את תפקודי הלב וכלי הדם שלך.
 screenshot

בריאות הלב וכלי הדם

עליה וירידה במשקל

השינויים החוזרים במשקל יכולים להיות מעגל אינסופי. מבחינת סטטיסטית, כ-80% מהאנשים שיורדים במשקל מעלים אותו חזרה אחרי שנה. קיימות שתי סיבות לכך: 1. רובנו בוחרים דיאטות לטווח קצר שקשה להתמיד בהן לאורך זמן 2. רובנו מאבדים מוטיבציה להמשיך בדיאטה אחרי שהגענו למשקל הרצוי. אבל, גם הרקע הגנטי שלנו משפיע על הנטייה לעלות חזרה למשקל.
 screenshot

עליה וירידה במשקל

סוג התזונה המומלצת עליך

הרבה יותר קל לדעת מה לא בריא באופן כללי עבור כולנו מאשר לענות על השאלה על השאלה איזה סוג תזונה הכי מתאים לאדם מסוים. הסיבה לכך היא המבנה הגנטי שקובע באיזו מידה תכנית תזונה ספציפית מתאימה לגוף. זו בדיוק הסיבה שדיאטה אחת יכולה להצליח מאוד במקרה של אדם אחד אבל לא תצליח, או אפילו תשפיע לשלילה, במקרה של אדם אחר. התזונה המומלצת כאן היא לא מקרית, אלא היא מבוססת על המבנה הגנטי שלכם. תזונה המבוססת על אבחון ה-DNA האישי לקחת בחשבון את המאפיינים הפרטניים שלכם ומאפשרת לכם לאכול את מה שגופכם באמת צריך.
 screenshot

סוג התזונה המומלצת עליך

אומגה 3

חומצות שומן אומגה 3 הן חומצות בלתי רוויות החיוניות לתפקוד התקין של גופנו. גופנו לא מייצר אומגה 3 וחשוב לצרוך כמות מספיקה של אומגה 3 כחלק מהתזונה שלנו. כבר הוכח שצריכה יומית מספקת של אומגה 3 עוזרת להוריד את לחץ הדם ואת רמת הטריגליצרידים ובו זמנית היא גם תורמת לתפקוד תקין של מערכת הלב, כלי הדם והמוח.
 screenshot

אומגה 3

רגישות לאינסולין

הורמון האינסולין אחראי על הורדת רמת הסוכר בדם לאחר האכילה. בעלי רגישות נמוכה לאינסולין צריכים יותר אינסולין כדי להוריד את רמת הסוכר בדם משום שהמערכת שלהם פחות פעילה. הגוף שלהם מפצה על כך על ידי ייצור מוגבר של אינסולין כדי לשמור על איזון הסוכר בדם. אבל, ייצור מוגבר של אינסולין אינו רצוי והוא נקשר למגוון של סיבוכים בריאותיים, כמו נזק לכלי דם, סוכרת סוג 2, לחץ דם גבוה ומחלות לב. לפיכך, הרגישות לאינסולין ורמת האינסולין בדם מהוות סמנים חשובים מאוד לבריאות שלנו.
 screenshot

רגישות לאינסולין

הצורך בויטמינים ומינרלים

ויטמינים ומינרלים (מיקרונוטריינטים) חיוניים לפעילות התקינה של גופנו, משפרים את איכות החיים שלנו, מונעים מחלות ושומרים על בריאותנו. גורמים תורשתיים קובעים את רמת ההטמעה של הויטמינים והמינרלים השונים בגופנו. במקרים בהם יש נטייה תורשתית לרמות נמוכות של ספיגה ועיבוד מיקרונוטריינטים, אין ביכולתה של תזונה רגילה לספק את התצרוכת היומית הנדרשת. בדיקת MyBio תחשוף בפניך את המיפוי הגנטי שלך בהתייחס לקבוצות הויטמינים D ו- B כמו גם של מינרלים שונים כגון ברזל ואשלגן. בנוסף, האבחון יגדיר גם את רמת הרגישות שלך לנתרן (מלח) ומהי צפיפות העצם שלך עפ"י הגנים שלך.
 screenshot

הצורך בויטמינים ומינרלים

פירוק אלכוהול בגופך

לחלק מאיתנו קיימת נטייה תורשתית להתמכר לאלכוהול. מאחר וידוע כי שתיית אלכוהול מופרזת, עישון, תזונה לא בריאה והעדר פעילות גופנית עלולים להוביל לבעיות רפואיות, הרי שבמקרה של נטית התמכרות לאלכוהול מומלץ להימנע באופן נחרץ מהרגלים אלו. בדיקת MyBio מפרטת את התגובה שלך למשתנים אלו ולמטבוליזם של אלכוהול על סמך המפה הגנטית והמלצות ניתנות בהתאם.
 screenshot

פירוק אלכוהול בגופך

אי סבילות ללקטוז

לאחר צריכתו גופך מעבד ומפרק לקטוז (סוכר החלב) בעזרת אנזימים, על מנת להפיק ממנו רכיבים תזונתיים או למנוע ממנו מלהפוך למזיק. במקרה של אי סבילות ללקטוז קיים מחסור באנזים לקטז (Lactase), שהנו האנזים האחראי על פירוק הלקטוז. עקב כך, הגוף לא מצליח לפרק את סוכר החלב ומופיעות תופעות כמו שלשולים, נפיחויות והקאות בעת צריכת מוצרי חלב.
 screenshot

אי סבילות ללקטוז

אי סבילות לגלוטן

גלוטן הוא השם הכולל של החלבון שנוכחותו ידועה בעיקר בקמח חיטה, שיפון, שעורה, קמוט, כוסמין וקמחים אחרים. הגלוטן מתפקד כדבק שעוזר למזונות לשמור על צורתם, לכן מרבים להוסיף אותו למזונות מעובדים וארוזים. סביר מאוד להניח שממתקים, רטבים, חטיפים ונקניקיות, למשל, מכילים גלוטן. בדרך כלל הוא אינו מזיק, אלא אם כן יש לך רגישות לגלוטן. המשמעות היא שגופך מגיב בצורה שלילית לגלוטן. קיימות כמה תגובות הקשורות לגלוטן, שהנפוצות הן דגנת (צליאק), אלרגיה לחיטה ורגישות לגלוטן שאינה צליאק. במקרים אלה מומלץ לאכול מזון ללא גלוטן, משום שפירוק הגלוטן בזמן העיכול יוצר תגובה חיסונית בגופנו. הגנים שאבחנו הם DQA1 ו-DQB1, המסמלים הם הגנים HLA-DQ2 ו-HLA DQ8. לרוב המטופלים שאינם בעלי סיבולת לגלוטן קיים וריאנט מסוים הנוכח בשני הגנים, אולם עצם נוכחותם של הווריאנטים איננה מצביעה על רגישות לגלוטן.
 screenshot

אי סבילות לגלוטן

מבנה השריר

איבחון גנטי של הרכב סיבי השריר בודק את החלוקה ומידת הדומיננטיות של סיבים עם מאפיינים שונים, זאת,  ללא צורך בבדיקה הפולשנית הנהוגה כיום  (ביופסיה). דומיננטיות של סבי שריר, "לבנים" או "אדומים", מקנה לנבדק פוטנציאל להצליח בענפי ספורט הדורשים ביטוי של כוח, מהירות וכוח מתפרץ (הרמת משקולות, קפיצות, ספרינטים) או, לחלופין, יתרון בענפי הסבולת (ריצות ארוכות, טריאתלון ועוד…) לפי המבנה הגנטי שלו.
 screenshot

מבנה השריר

גן שורף שומן

נשים רבים עושים פעילות גופנית בעיקר מטעמי אסתטיקה. כשאחת המטרות השכיחות ביותר הנה ירידה במשקל (הורדת אחוזי שומן). פעילות אירובית הנה כלי פופולארי לצורך ירידה במשקל אך מתברר שהכלי הזה לא עובד באופן זהה אצל כולם. יעילות הפעילות האירובית ל-"שריפת השומן" תלויה, בין היתר, בהרכב הגנטי שלנו. נשים בעלות גן מסוים יכולות לשרוף כמות כפולה של שומן באימון אירובי זהה לעומת נשים שאינן נושאות את אותו הגן. אותן נשים תצטרכנה לחפש אסטרטגיות חלופיות לטיפול ברקמת השומן, כגון הצמדות לתוכנית תזונה קפדנית ביותר.
 screenshot

גן שורף שומן

קיבולת לב

תפקוד הלב במאמץ יחד עם גורמים נוספים, כגון: הרכב סיבי השריר, קיבולת של מערכת הנשימה ויכולת השרירים לנצל את החמצן בתהליך הפקת האנרגיה קובעים את הפוטנציאל האירובי המרבי שלנו. "תפוקת הלב" המורכבת מנפח הפעימה (התלויה בנפח הפנימי של הלב ובאיכות ההתכווצויות שלו) ומקצב הפעימות מהווה אחד הגורמים המרכזיים בניבוי היכולת האירובית שלנו. במחקרים רבים נמצא קשר בין גנים אחדים לקיבולת הלבבית. בין שאר המרכיבים של היכולת האירובית. איבחון MyBio בודק גם את הגנים הקשורים לתפקוד ולקיבולת הלב.
 screenshot

קיבולת לב

גן נפח שריר

חדרי הכושר מלאים באנשים המעוניינים לשפר את המראה האסתטי שלהם על ידי "בניית שרירים". העלאת מסת השריר מהווה את אחת המטרות הנפוצות בשיקום מפגיעות רבות. ספריות שלמות נכתבו אודות שיטות אימון המעודדות את תהליך ההיפרטרופיה (HYPERTROPHY). יחד עם זאת, למרות המאמצים הדומים, חלק מהמתאמנים משיגים את התוצאה המיוחלת יחסית בקלות, בעוד אחרים "תקועים במקום". התשובה לשאלה מדוע אנשים מגיבים באופן שונה לצורות גירוי זהות, טמונה בשונות הגנטית בין המתאמנים. הבדיקה הגנטית בודקת האם יש לך את הגנים המזוהים עם נטייה טובה יותר לבניית מסת השריר כתוצאה מאימוני התנגדות.
 screenshot

גן נפח שריר

סיכון לפציעות

תפקידם של הרקמות הרכות הינו לחבר ולתמוך בין איברי הגוף השונים. דוגמאות לרקמות רכות הן: גידים, רצועות, שרירים ופאציות. מנגנון הפגיעה ברקמות הרכות במהלך פעילות ספורטיבית לא תמיד ברור, אך יכול להופיע במצבים של עומסים מכאניים גבוהים, טווח תנועה לקוי במפרק, אסימטריה ניכרת, כשלים מוטוריים וחולשת שרירים ועוד. כיום אנו יודעים שאנשים בעלי הרכב גנטי מסוים נוטים לפציעות בשיעור גבוה יותר מנושאי מטען גנטי אחר – וגם זאת ניתן לגלות באמצעות אבחון MyBio.

אנשים שמבחינה גנטית מאופיינים בפוטנציאל גבוה יותר לפציעות ברקמות הרכות צריכים לנקוט באמצעי זהירות שמטרתם לצמצם עד כמה שניתן את הגורמים הידועים הנוספים.

 screenshot

סיכון לפציעות

התאוששות לאחר אימון

מגוון רחב של גורמים משפיע על איכות ומהירות ההתאוששות של הגוף ממאמץ גופני. סוג הפעילות, גיל ומין המתאמן, הרגלי תזונה, שעות שינה, רמת הסטרס ואורח החיים שלו מהווים חלק מהגורמים הידועים היום למדע. התאוששות לקויה המצטברת לאורך זמן עשויה לגרור מגוון תופעות לא רצויות, אחת המוכרות היא "תסמונת אימון יתר". מתברר כי ההרכב הגנטי יכול לנבא את פוטנציאל ההתאוששות האישית של המתאמן. במידה והפוטנציאל נמוך מהממוצע, על המתאמן "לנהל" את כל הגורמים הנלווים באחריות רבה על מנת להימנע מההשפעות השליליות האפשריות.
 screenshot

התאוששות לאחר אימון

גן הלוחמים

היכולת להתמודד עם מצבי לחץ משתנה בין אנשים שונים. בעוד שחלקנו מתפקדים בצורה אופטימאלית רק כאשר רמת הדחק עולה, חלקנו מפגין התנהגות בלתי הולמת לסיטואציה כשרמת המתח עולה אפילו קצת מעל הממוצע. מתברר כי היכולת לתפקד בתנאי הלחץ מושפעת אף היא מההרכב הגנטי שלנו. גן ה-COMT, המקושר לפירוק האדרנלין, מעורב ביכולתנו להתמודד עם מצבים רווי מתח (סטרסוגניים). בדיקה גנטית עוזרת לך לגלות באיזה מידה, מבחינה פיזיולוגית, הגוף שלך יודע להתמודד עם הורמוני הלחץ.
 screenshot

גן הלוחמים

סוכר בדם

אכילה של פחמימות, שמהוות את מקור האנרגיה החשוב ביותר, מתפרקות בגופנו לסוכרים פשוטים, שנספגים במחזור הדם. רמת הסוכר בדם עולה ומנגנונים מיוחדים צריכים לוודא שהוא יורד במהירות לרמה בסיסית. יש אנשים שאצלם הוויסות הזה לא מתבצע כיאות ורמת הסוכר בדם יורדת לרמה בסיסית הרבה יותר לאט או נשארת גבוהה. מלבד התזונה, גם למבנה הגנטי שלנו יש השפעה מסוימת. במחקרים שונים מדענים זיהו את הגנים האחראים ועתה, בעזרת האבחון שלהם, נוכל לקבוע אם בגלל הווריאנטים הגנטיים הלא תקינים הללו צריך לשים לב יותר לתזונה. מוטציות מסוימות עלולות להתרחש בגנים האלו ולהשפיע על תהליכי ויסות הסוכר בדם, והלקויות הללו עלולות להוביל לעלייה קבועה ברמת הסוכר בדם. באבחון כללנו את הגנים המהימנים ביותר בעלי ההשפעה אשר מייצגים עלי יעיל לחיזוי רמת הסוכר בדם כפי שזו נקבעת על ידי הגנים שלכם.
 screenshot

סוכר בדם

נזק חמצוני

נזק חמצוני מתרחש כתוצאה מחוסר איזון בין היווצרותם של רדיקלים חופשיים לבין היכולת של הגוף שלנו לנטרל אותם בזמן. לגוף יש אנזימים רבים שיכולים למנוע נזק חמצוני. אנזימים אלו אחראים להגנה מפני השפעות מזיקות של הסביבה, כגון עשן סיגריות, עשן פליטה, פיח, קרינה, אדי תמיסות תעשייתיות מייצור פלסטיק, תרופות וכו'. מוטציה בDNA יכולה להופיע בשני הגנים, ודבר זה משפיע על תפקודם ועל מידת החשיפה שלנו לנזק חמצוני. ביצענו אבחון של הרצפים של שני הגנים העיקריים, וקבענו, על בסיס המבנה הגנטי שלכם, באיזו מידה אתם חשופים לנזק חמצוני.
 screenshot

נזק חמצוני

חילוף חומרים

הגוף שלנו מעבד או מפרק לקטוז, קפאין, גלוטן ואלכוהול בעזרת אנזימים ספציפיים. כך, הוא יכול לנצל אותם כחומרים מזינים או למנוע מחומרים אלה להזיק. כאשר אנזים כלשהו לא מתפקד באופן אופטימלי, עיבוד של תזונה שאינה מתאימה עלול להוביל לבעיות בריאות שונות. בחלק זה תוכלו למצוא כיצד אתם מגיבים לחומרים הללו, ותקבלו המלצות בהתאם למבנה הגנטי שלכם.
 screenshot

חילוף חומרים

תחושת שובע

שובע מוגדר כתחושה של בטן מלאה לאחר ארוחה, ורעב כתחושה פיזיולוגית של צורך במזון. מדענים גילו קשר בין תחושת שובע לגן FTO. גן זה ידוע בהשפעתו על משקל הגוף (אולי באמצעות שימת לב לתחושה של שובע). המחקר המדעי הוכיח כי נשאי עותק לא תקין אחד של הגן FTO מתקשים פי 2 להגיע לתחושת שובע, ואילו לנשאי שני עותקים לא תקינים של הגן FTO יהיה קשה פי 4 להגיע לתחושת שובע בהשוואה לאנשים עם שני עותקים תקינים. אנשים המתקשים לחוש שובע בדרך כלל אוכלים יותר מאשר אנשים בעלי תחושות שובע נורמליות, והאכילה לעיתים איננה מפיקה את התחושה הרצויה.
 screenshot

תחושת שובע

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן