פרסומים

בדיקת ה-DNA שלימדה אותי מה לאכול ואיך להתאמן

אם החלטתם לעבור לתזונה מאוזנת כדי להיות בריאים ורזים יותר, אבל התייאשתם אחרי שראיתם שעל אף ההקפדה הפדנטית על התפריט נשארתם באותו משקל, אולי אתם צריכים תפריט אישי שיורכב לאור הרכיבים הגנטיים הייחודיים לכם. עדי כהנן התנסתה בבדיקה החדשנית וחזרה עם הוראות מדויקות לניהול אורח חיים שנכון לה

סיפור האהבה ביני ובין הרעיון של תזונה מותאמת גנטית החל כשקצתי באותן המלצות גנריות על הדרך "הנכונה" להשיל קילוגרמים. חלק מהתזונאיות, שלא לוקחות בחשבון את אחד הגורמים המהותיים ביותר להליכי הרזיה –  גנטיקה, ממליצות לכל אחד ואחת על אותו תפריט לאכילה "מאוזנת", תוך כדי שהן מפתות אותנו עם הבטחות שווא של בטן שטוחה והגוף שתמיד חלמנו עליו.

אבל באופן לא מפתיע, בסופו של התהליך, ההשפעה שלו תהיה שונה על כל אחד ואחת, ואלו שהתהליך לא השפיע עליהם בצורה הרצויה יחזרו במהרה לסורם, יאכלו מזונות שלא בריאים להם, יחזרו במהרה למשקל ההתחלתי ואף יוסיפו עליו קילוגרמים.

תמיד ידעתי שתזונה ואורח חיים הם עניין אישי, שיש להתאים באופן מדויק – כל אחד לגופו, וללקוחותיי אני מקפידה להרכיב תהליך מותאם אישית – לפי אורח החיים, מנהגי היומיום, הגיל, המין, משקל הגוף וכן הלאה.

1

 לא כולם צריכים לאכול אותו הדבר. השיקול הגנטי(צילום: shutterstock)

כחלק מהגישה הזו, פיתחה חברת MyBio בדיקות גנטיות שיוכלו להעניק למטופלים שלי דיוק מרבי לגבי סוגי המזונות שעליהם לאכול, ולאפשר לי להרכיב להם תפריט מדויק שיקל עליהם בהליך ההורדה במשקל ויאפשר להם להשיג תוצאות טובות יותר, שיישמרו לאורך השנים.

הבדיקות חושפות את סודות ה-DNA שלנו בהקשר של מטבוליזם, תזונה וכושר גופני, תוך שימוש בנוטריגנטיקה – תחום מדעי שעוסק בהתאמת המזונות שעדיפים לכל אדם לפי המטען הגנטי שלו.

השימוש בטכנולוגיה הזאת יגלה לכם, למשל, אם אתם אמורים לאכול יותר או פחות פחמימות, אם אתם מסוגלים לעכל לקטוז,  אם אימוני כוח מתאימים לכם או שאתם יותר טיפוסים אירוביים, וכן הלאה, זאת במטרה לשפר את אורח החיים והבריאות הכללית, להפחית סיכון למחלות ולהפחית משקל באמצעות דיאטה אידיאלית לכל אחד ואחת.

למי זה מתאים?

1. אנשים שעוסקים באופן תדיר בפעילות גופנית כמו ספורטאים, המודעים לאורח חיים בריא ומבקשים לקבל פירוט מדויק של תכונות הגנטיקה שלהם בכדי להבין היטב איזו תזונה בריאה להם ואיזו פעילות גופנית מתאימה לגופם.

2. אנשים שכבר מאסו בדיאטות ורוצים לעשות שינוי באורח החיים. הם בדרך כלל עושים דיאטה לפי תפריט שעובר בשרשרת, יורדים במשקל אך לא מצליחים לשמור על המשקל לאורך זמן ואפילו מגיעים למשקל גבוה יותר מזה ההתחלתי.

3. אנשים שסובלים מבעיות בריאותיות הקשורות במערכת העיכול, כאבי בטן, גזים, אנשים עם מחלות כרוניות שמבקשים דרך להקל על התסמינים וכן גם אנשים עם מחלות קשות כמו סרטן, שמחפשים דרך לעזור לגוף להתמודד עם המחלה, אם על ידי חיזוק המערכת החיסונית ואם דרך תזונה הנכונה להם באופן אישי.

האם הבדיקה שאעשה היום תהיה רלוונטית עוד 20 שנים?

אין ספק ואף יותר מכך, היא תהיה רלוונטית לכל החיים, לכן אני באופן אישי ממליצה על הבדיקה, למרות שהיא לא זולה. אומנם הגנטיקה לא משתנה, אך חשוב גם לשים לב לשינויים שנעשים בסביבה שלנו וכן להרגלי התזונה.

 כמה אחוזים מהתפריט היומי שלכם צריכים להיות מורכבים מפחמימות?(צילום: shutterstock)

איך זה עובד בפועל?

הבדיקה היא פשוטה מאוד, מזמינים ערכת אבחון הביתה שזוהי בעצם דגימת רוק המשמשת כמקור להפקת ה DNA לצורך ביצוע האבחון הגנטי שלך. שולחים את הדגימה למעבדות באירופה ממנה מופק הדו"ח הגנטי שלך , מחכים בין 4-5 שבועות לקבלת האבחון במייל, עם קוד כניסה אישי ולאחר מכן ישנה אפשרות גם לקבל את הדו"ח בגרסה מודפסת בספר מרשים. הדו"ח מקצועי, מפורט וקל לקריאה והבנה.

לאחר קבלת הדו"ח עם תוצאות הבדיקה עליכם להגיע לפגישת ייעוץ , כך שתקבלו המלצות מדויקות שיתבססו על שינויים באורח החיים, על סמך התוצאות הגנטיות שלנו ועל פי המצב הקיים בבדיקות הדם.

אם בבדיקות הדם יתברר, למשל, מחסור בברזל, אך לפי הבדיקות הגנטיות רואים שהגוף יודע לנצל טוב את הברזל אשר הוא מקבל מהמזון, יומלץ לכם פשוט להרבות באכילת מזונות עשירים בברזל על מנת למלא את המאגרים ולא יהיה צורך בלקיחת תוסף תזונה.

כמה זה יעלה לי?

1,650 שקלים לאבחון תזונה לפי גנים, 1,950 שקלים לאבחון ספורט ותזונה לפי גנים, ועבור פגישת ייעוץ ראשונה עם תזונאית תשלמו 350 שקלים.

מה גילה לי הדו"ח הגנטי שלי על עצמי?

הבדיקה חשפה בפניי את מרכיבי התזונה המומלצים עבורי וגם את אלו שפחות והמליצה לי המלצות תזונה אישיות, יעילות וברורות. האבחון חשף בפניי 35 מאפיינים גנטיים המשפיעים על הקשר בין התזונה לגוף שלי.

למדתי על עצמי כמה דברים משמעותיים, בהם למשל, שאני בסיכון ממוצע לפתח משקל עודף ולכן צריכה להקפיד על התזונה שלי ולהימנע מאכילת מתוקים, שיש לי (לצערי) תגובה שלילית לפחמימות ואני צריכה להגביל את צריכתן ל-50% בלבד מהצריכה הקלורית היומית שלי, ושבעקבות רגישות גבוהה למלח אני צריכה להתרגל לא להוסיף מלח לאוכל.

הגנים שלי אומרים שיש לי נטייה גבוהה מהממוצע לתחושת חוסר שובע, אבל בזכות אורח החיים הבריא שלי התגברתי על המכשול הזה ואני יודעת להקשיב למנגנון השובע והרעב שלי. בכל הקשור לקפאין, פירוק הקפאין בגופי הוא איטי לכן אני צריכה לצמצם את צריכת הקפה שלי, לא יותר מכוס אחת ביום.

 צריכה להקפיד על התזונה. עדי כהנן(צילום: אבי מועלם)

בנוסף, מוצרי חלב כפי שכבר ניחשתי לא טובים לי, יש לי חילוף חומרים לא יעיל של לקטוז ולכן אני צריכה להמשיך לצמצם את צריכת מוצרי החלב. בנוסף יש לי סיכון גדול יותר לפגיעה ברקמות הרכות ולכן אני צריכה להקפיד על חימום יסודי לפני פעילות גופנית, לדייק יותר בכל תרגיל ולעצור את הפעילות באופן הדרגתי.

החדשות הטובות היו שיש לי תגובה טובה לשומנים. הגוף שלי יודע לייצר את הוויטמינים B9 ו- B12 ברמה גבוהה יותר מהממוצע ולכן אני פשוט צריכה להקפיד לאכול מזון שעשיר בהם, והגוף שלי יידע כיצד לנצל אותם. בנוסף, לשמחתי, אני יכולה לשתות יין כאוות נפשי.

אני ופעילות גופנית

לפי הגנים שלי הגוף שלי יודע להתאושש מהר לאחר פעילות גופנית, ולכן אני יכולה להתאמן בעומס גבוה יותר ובתדירות גדולה יותר. גיליתי שאני הטיפוס הלוחם – יש לי יתרון במצבי לחץ ולכן אני יכולה להתמודד עם שגרת חיים לחוצה וגם לשלב אימוני כושר אינטנסיביים, לעומת כאלו שהם לא הטיפוס הלוחם והאימונים שיותר יתאימו להם הם יוגה, פילאטיס ודומיהם.

על הגן שורף השומן שמעתם? בטוח שרבים מאיתנו היו שמחים להתברך בגן שכזה, אך לצערי אני לא זכיתי בו ואני צריכה לעבוד קשה יותר על מנת לצמצם את אחוזי השומן בגופי.

להקשיב לגוף – בדרך כלל הוא לא טועה

אמנם אני מקפידה מאז ומתמיד על אורח חיים בריא, מקפידה על תזונה נכונה וכשהגוף מתריע לי אחרי שאני אוכלת משהו שלא נכון לא, אני בדרך כלל מקשיבה לו. אני נמנעת כבר שנים מאכילת מוצרי חלב, למשל, שאכילתם גורמת לבטן שלי להתנפח ולי ולהרגשת חולשה כללית.

אחרי שעברתי את הבדיקה הגנטית, אני יכולה להגיד בלב שלם שהאינטואיציות שלי לא טועות. כאמור, בדו"ח גיליתי שיש לי חילוף חומרים לא יעיל של לקטוז, מה שמחזק את הטענה שלי שכל אחד צריך להסתמך על תפריט אישי ומדויק לגופו. כעת אני יכולה לדייק בתזונה שלי ופעילות הגופנית, לנתב את אורח החיים שלי על פי הדו"ח שקיבלתי, מה שיסייע לי לחיות בריא יותר וכמובן לייעל את התפקוד היום יומי שלי.

הכותבת היא מאמנת אישית לכושר ותזונה. היא נשלחה על ידי מערכת ynet בריאות להתנסות בבדיקה.

לכתבה המלאה >>

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן